Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015

Συναισθήματα με ... γράμματα & αριθμούς.

Τα συναισθήματα, ως θέμα, μας έχουν απασχολήσει αρκετές εβδομάδες, έφτασε λοιπόν ο καιρός να τα δούμε κι από μιαν άλλη γωνιά: σε σχέση με την ανάπτυξη δεξιοτήτων γραφής & μαθηματικών. Οι λέξεις ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΦΟΒΟΣ είναι πλέον αρκετά οικείες ως εικόνες γι αυτό και δοκιμάσαμε να τις κωδικοποιήσουμε χρωματικά και να τις γράψουμε σε μεγάλα & μικρά χαρτιά.
Πρώτη δραστηριότητα ήταν η απόδοση χρώματος/κωδικοποίηση της κάθε λέξης: Τα νήπια ψηφίζοντας αποφάσισαν η ΛΥΠΗ να είναι σε μωβ κάρτα, ο ΦΟΒΟΣ σε κίτρινη & η ΧΑΡΑ σε ροζ.


Το επόμενο βήμα ήταν να γράψουμε την κάθε λέξη σε μεγάλο χαρτί, εξετάζοντας ένα-ένα & απλοποιώντας τα γράμματα... Πρώτα γράψαμε τη ΧΑΡΑ:

Αφού κάθε παιδί έγραψε στο μεγάλο χαρτί τη λέξη, τα νήπια πήρανε το καθένα τη ροζ κάρτα του & πήγαν στο τραπέζι τους για να γράψουν τη ΧΑΡΑ & στο μικρό χαρτί - πιο δύσκολο αυτή τη φορά αφού το μοντέλο ήταν αρκετά μακριά [στον πίνακα]. Παρατήρησα όμως ότι τα περισσότερα παιδιά την έγραφαν από μνήμης κι όχι κοιτάζοντας στον πίνακα. Βεβαίως είμαστε τόσο περήφανοι για τις κάρτες μας αυτές που τις απλώσαμε & τις καμαρώνουμε...




Η δεύτερη λέξη που γράψαμε ήταν ΛΥΠΗ... Τα νήπια γέλασαν πολύ με την ιστορία του μικρού "λ" που το παίρνει ο ύπνος & γέρνει και πρέπει ν' απλώσει το πόδι του για να μην πέσει, καθώς δοκίμαζαν και τα ίδια να μιμηθούν το σχήμα αυτού του γράμματος με το σώμα τους. Όταν όμως έφτασε η ώρα να το γράψουν δε δυσκολεύτηκαν σχεδόν καθόλου να φτιάξουν τις δύο γραμμούλες που γέρνουν η μία στην άλλη...







Ύστερα πήραν τη μωβ κάρτα & πήγαν στο τραπέζι για να γράψουν τη λέξη 'λύπη' στο μικρό χαρτί... ξανά με επιτυχία!
Τελευταία λέξη της ημέρας ήταν ο ΦΟΒΟΣ: ξανά τα παιδιά διασκέδασαν με τον κύκλο που χωρίζεται στη μέση [φ], το χιονάνθρωπο που έμεινε μισός [β] αλλά και το πονηρό φιδάκι [ς] που πάει συχνά στο τέλος των... αγορίστικων λέξεων! Οι ιστορίες για το πως μπορούμε να σχηματίσουμε το κάθε γράμμα έχει παρατηρηθεί ότι βοηθούν πολύ τα παιδιά να καθοδηγήσουν το χέρι τους ώστε να πετύχει το κάθε σύμβολο. Ιδού:


Όταν τελείωσε και η γραφή της κίτρινης κάρτας, συνδέσαμε & τις τρεις όχι μόνο για να στολίζουν την τάξη μας αλλά και για να τις έχουμε πρόχειρες ως παιδαγωγικό υλικό για τα επόμενα παιγνίδια μας.





Σήμερα, αφήσαμε τα γράμματα στην άκρη & πιάσαμε τους αριθμούς... Αφού ασχολούμαστε εντατικά μαζί τους σε καθημερινή βάση μέσω των ρουτινών της τάξης αλλά και παιγνιδιών με κάρτες & ζάρια, είναι καιρός να διαπιστώσουμε σε ποιο σημείο βρίσκονται τα παιδιά ως προς τη σύνδεση πληθυκότητας - αριθμητικού συμβόλου. Ετοιμάστηκαν λοιπόν δύο φύλλα εργασίας: ένα συμβατικό [έντυπο] & ένα ψηφιακό [στον υπολογιστή] με την αξιοποίηση του λογισμικού εργαλείου KIDSPIRATION].

Το έντυπο.
Στο έντυπο φύλλο δόθηκαν οι τυπωμένες οδηγίες, συζητήθηκε με τα παιδιά ποιος είναι ο κάθε αριθμός & πόσα προσωπάκια πρέπει να βαφτούν σε κάθε σειρά. Για να αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας, δεδομένου ότι μέχρι στιγμής η ομάδα αυτή δείχνει να έχει κατακτήσει τη συγκεκριμένη δεξιότητα, δόθηκαν και οι επιπλέον προφορικές οδηγίες: α) ο κάθε αριθμός να έχει το ίδιο χρώμα με τα προσωπάκια του & β) να μη χρησιμοποιηθεί το ίδιο χρώμα δύο φορές, δηλ. σε κάθε αλλαγή γραμμής/αριθμού, ν' αλλάζει & το χρώμα. Όπως ήταν αναμενόμενο, σχεδόν όλα τα παιδιά ολοκλήρωσαν επιτυχώς την άσκηση, τα πιο ώριμα κατάφεραν να τηρήσουν & τις επιπλέον οδηγίες, ανταποκρινόμενα στην αυξημένη δυσκολία.
Το ψηφιακό φύλλο εργασίας δημιουργήθηκε & συμπληρώθηκε στο περιβάλλον του KIDSPIRATIOΝ. Τα νήπια δούλεψαν εξατομικευμένα, μετά από οδηγίες που τους δόθηκαν, την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Περισσότερα από τα μισά ολοκλήρωσαν την εργασία, ταχύτατα & χωρίς καμία παρέμβαση, τα υπόλοιπα είχαν βοήθεια από τη νηπιαγωγό, κυρίως στο χειρισμό του ποντικιού καθώς δεν είναι ακόμη εξοικειωμένα με τη χρήση ''Click'n'drag" [πάτα-σύρε].
Στην αρχική οθόνη, στο επάνω μέρος υπήρχαν 5 συννεφάκια γεμάτα με προσωπίδια συναισθημάτων & στο κάτω μέρος οι αριθμοί 1-5 ανακατεμένοι. Τα νήπια έπρεπε να σύρουν τον κάθε αριθμό μέσα στο συννεφάκι που είχε τα αντίστοιχα προσωπίδια.

Η αρχική οθόνη
Αν εξαιρέσουμε την αντικειμενική δυσκολία χειρισμού του ποντικιού, διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι κάποιοι που δυσκολεύτηκαν στο χαρτί, τα πήγαν πολύ καλά στον υπολογιστή & το αντίστροφο. Επομένως για να μπορούμε να έχουμε μία πλήρη εικόνα για το επίπεδο κατάκτησης του συγκεκριμένου στόχου [σύνδεση αριθμητικού συμβόλου-πληθυκότητας] από το κάθε νήπιο, καλό είναι ν' αξιοποιούμε και συμβατικά αλλά και ψηφιακά μέσα καταγραφής.
Παρακάτω παρουσιάζονται τα ψηφιακά φύλλα εργασίας.

Αναστασία
Έλμα
Κυριάκος
Σπύρος
Βασίλης
Βιργινία
Γιώργος
Εύη
Μάριος
Μπάμπης
Πολυτίμη
Ραφαήλ
Φίλιππος

1 σχόλιο: