Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015

Σχολείο & Φιλία... Σκέψεις μικρών ανθρώπων.

Ξεκινώντας απαλά τις δραστηριότητες ανάπτυξης σκέψης, έκφρασης & προφορικού λόγου, και θέλοντας να διερευνήσουμε τις απόψεις τους για το θέμα του σχολείου ρωτήσαμε τα νήπια "Γιατί πάμε σχολείο;"... Σκέφτηκαν κι απάντησαν με το δικό τους μοναδικό τρόπο. Απολαύστε τα:
  • για ν' ακούν τα παιδιά τη δασκάλα τους [Νεκτάριος]
  • για να είμαστε καλά παιδιά, να κάνουμε πολλά καλά πράγματα, να μαθαίνουμε τον καιρό & τις μέρες κι όταν πάμε σε δύσκολες δουλειές να μην είναι δύσκολες [Άκης]
  • επειδή δε θέλουμε να μαλώνουμε [Αλέξανδρος]
  • ν' αγαπάμε τους φίλους μας [Θεμιστοκλής]
  • να μαθαίνουμε αριθμούς [Αγγελική]
  • να περάσουμε καλά [Πάνος]
  • να μάθουμε πολλά πράγματα, ακόμη & κατασκευές που είναι δύσκολες [Νικολέτα]
  • να μαθαίνουμε πολλά πράγματα & να τα λέμε στη μαμά [Έβελιν]
  • ν΄αγαπάμε τους φίλους μας & να μην τους χτυπάμε [Γιώργος]
  • για να σκεφτόμαστε πολύ καλά & να είμαστε καλά παιδάκια [Μαγδαληνή]
  • για να είμαστε πολύ καλύτερα παιδιά [Φαίη]
  • για να διασκεδάζουμε & να γράφουμε [Άγγελος]
  • για να μην τσακωνόμαστε [Ξενοφών]
  • να μαθαίνουμε πράγματα πολλά [Θοδωρής]
  • να μαθαίνουμε γράμματα & να παίζουμε όμορφα & να ζωγραφίζουμε όμορφα [Κωνσταντίνος Δ.]
  • να μάθουμε πολλά πράγματα, να είμαστε καλά παιδάκια, να κάνουμε πολλές κατασκευές & να είμαστε έξυπνοι [Μαρία]
  • να παίζουμε όμορφα & να μη χτυπάμε τους φίλους μας όταν παίζουμε [Θεώνη]
  • για να είμαστε έξυπνοι [Στεφανία]
  • για να μάθουμε πάρα πολλά πράγματα [Νικόλας]
  • για να μη χτυπάμε παιδάκια [Μελπομένη]
  • για να σεβόμαστε δασκάλες & παιδάκια, να κάνουμε πολλούς φίλους & να παίζουμε μαζί και να το ευχαριστηθώ πολύ [Φένια]
  • να μάθουμε γράμματα [Νίκη & Κωνσταντίνος Ν.]
Η σκέψη του κάθε παιδιού κατεγράφη σε ένα μικρό χαρτάκι, σύμφωνα με τις αρχές της Ορατής Σκέψης (όπως προτείνονται από την ομάδα Project Zero του Πανεπιστημίου Harvard) και αναρτήθηκαν σε εμφανές σημείο της τάξης μέχρι να αξιοποιηθούν σε περαιτέρω δραστηριότητες.

Το θέμα της φιλίας & της αποδοχής των άλλων παρά τη διαφορετικότητά τους είναι κεντρικό στο νηπιαγωγείο μας. Διαβάσαμε λοιπόν το παραμύθι "Ένας αρκούδος στο σχολείο" & παρακολουθήσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις προσπάθειες του καινούριου μαθητή να ενταχθεί στην ομάδα και να κάνει φίλους, παρά την τρομακτική του εμφάνιση...

Κάρι Γούεστον, εκδ. Μεταίχμιο [2008]
Αφού συζητήσαμε τα συναισθήματα του μικρού αρκούδου στις διάφορες φάσεις της ιστορίας & το πως έγινε τελικά φίλος με τα παιδιά της τάξης του, φέραμε το θέμα στη δική μας τάξη και συζητήσαμε "Γιατί να είμαστε φίλοι με κάποιον; [ή αλλιώς πώς θέλουμε να είναι οι φίλοι μας;]. Οι απαντήσεις, αν και σε διαφορετικό πνεύμα από την ερώτηση, είναι άκρως ενδιαφέρουσες & αποκαλυπτικές της σκέψης των παιδιών σε αυτήν την ηλικία. Ιδού:
  • για να παίζουμε ωραία μπάλα & να πηγαίνουμε ωραία βόλτες & να καθόμαστε στο σχολείο και ν' ακούμε τις κυρίες... [Θεμιστοκλής]
  • για να πηγαίνουμε ωραίες βόλτες & να παίζουμε μαζί [Νικολέτα]
  • για να είμαστε καλοί φίλοι [..."με ποιο τρόπο; πώς;"] να είμαστε καλά παιδιά & να κάνουμε ωραία πράγματα [Κωνσταντίνος Ν.]
  • να τους αγαπάμε [Έβελιν]
  • να τους αγαπάμε, να παίζουμε μαζί & να πηγαίνουμε βόλτα [Μαγδαληνή]
  • να περάσουμε καλά [Πάνος]
  • να μας αγκαλιάζει [Αγγελική]
  • να μας αγαπάει & να παίζουμε μαζί κι εμείς να τον αγαπάμε [Στεφανία]
  • ν' αγαπιόμαστε [Μαρία]
  • να παίζουμε μαζί [Ξενοφών]
  • να μην τον χτυπάμε [Γιώργος]
  • δεν τον σπρώχνουμε, δε του λέμε κακές κουβέντες, παίζουμε όμορφα, χαρούμενα και ήσυχα, κάνουμε ασκησούλες [Φένια]
  • δε φοβόμαστε τους άλλους κι όταν ντρέπονται τους αφήνουμε χρόνο για να γίνουμε φίλοι [Άγγελος]
Για πρώτη φορά σήμερα παίξαμε και το "Παιγνίδι της Δευτέρας", ένα παιγνίδι ενεργητικής ακρόασης όπου τα παιδιά μοιράστηκαν στην ολομέλεια μια χαρούμενη δραστηριότητα του Σαββατοκύριακου που μας πέρασε κι ύστερα απάντησαν σε ερωτήσεις τύπου: "Ποιο παιδάκι έπαιξε με τον ξάδερφό του τον... Τάδε;" Για να μπορέσουν να κερδίσουν στο παιγνίδι των ερωτήσεων τα νήπια έπρεπε να συγκεντρωθούν στα λεγόμενα των φίλων τους ώστε να θυμούνται τις αφηγήσεις τους, εξασκώντας έτσι ικανότητες εστίασης προσοχής, επεξεργασίας πληροφοριών δια της ακουστικής οδού και βραχυπρόθεσμης μνήμης... Παράλληλα όμως, εμπλέκονταν σε μία καθημερινή συζήτηση με αρκετά αυθόρμητα σχόλια π.χ. "Πήγες κι εσύ στα ΜΙΝΙΟΝS; Πώς δε σε είδα; Σου άρεσε;" κλπ. που καταδεικνύει την ετοιμότητά τους για 'ώριμες' ουσιαστικές συζητήσεις με πραγματική ανταλλαγή πληροφοριών. 
Αφού ολοκληρώθηκε η συζήτηση σχετικά με τις ωραίες δραστηριότητες του Σαββατοκύριακου, αναφερθήκαμε και στο σχολείο κι είπαμε να γίνουμε ζευγάρια & να ζωγραφίσουμε μαζί "Το σχολείο της χαράς" δηλ. ένα σχολείο στο οποίο είμαστε χαρούμενοι. Το κάθε νήπιο διάλεξε ελεύθερα το ζευγάρι του κι όση ώρα δημιουργούσαν, κατέγραφα τις σκέψεις τους. Μόλις οι ζωγραφιές ολοκληρώθηκαν, συγκεντρωθήκαμε στην ολομέλεια και κάθε ζεύγος παρουσίασε τη δουλειά του στους συμμαθητές του αναφέροντας όλα όσα τους αρέσει να κάνουν στο δικό τους σχολείο της χαράς.
Τα ζευγάρια επί τω έργω...














Άγγελος & Φένια:
Έχει καρδούλες, παιδάκια, πουλάκια, ήλιο & λουλούδια. Έχει αυλή ωραία κι έχει μέσα όλα τα παιγνίδια & βιβλία & ζωγραφική & τσουλήθρα με νερό. [Χαιρόμαστε επειδή] κάνουμε πολλές χειροτεχνίες & μεγάλες εργασίες όλα τα παιδιά και παίζουμε μαζί.

Νίκη & Θοδωρής:
Έχει πουλάκια κι ένα κοριτσάκι που το λένε Παναγιώτα. [Χαιρόμαστε επειδή] χοροπηδάνε.

Έβελιν & Στεφανία:
Έχει λουλούδια & περιστέρια, καρδιές & λουλούδια στην πόρτα. Είναι όμορφο... [Χαιρόμαστε επειδή] παίζουν με τα παιγνίδια. Τα παιδιά χαίρονται που πάνε σχολείο & πάνε στην αυλή. Παίζουνε πολύ όμορφα & συνεργάζονται & παίζουν με το ίδιο μπαλόνι κι είναι καλά παιδιά κι ακούνε τη δασκάλα τους.

Θεμιστοκλής & Αγγελική:
Έχει παιδάκια, ουράνιο τόξο κι ένα κοριτσάκι. [Χαιρόμαστε επειδή] παίζουνε με το δάσκαλο & την κυρία.

Νικόλας & Ξενοφών:
[Χαιρόμαστε επειδή] παίζουν, βγαίνουν διάλειμμα, ξαναπαίζουν και φτιάχνουν ωραίες κατασκευές & ζωγραφιές. Βρέχει πολύ...

Κωνσταντίνος Ν. & Πάνος:
Έχει σχολείο, πίστες και χρώματα.

Άκης & Θεώνη:
[Χαιρόμαστε επειδή] τα παιδιά συνεργάζονται & φτιάχνουν πολλά πράγματα.είναι όμορφο κι έχει πολλά παιγνίδια & κάνουμε μάθημα.

Νικολέτα & Φαίη:
Έχει γενέθλια, γιορτάζει το σχολείο. Είναι "Ημέρα σχολείου". [Χαιρόμαστε επειδή] σβήνουν τούρτα, τρώνε, χορεύουν & κάνουν βαλς.

Μελπομένη & Μαρία:
Έχει λουλούδια, παιδάκια, μπαλόνια, καρδιές & παιγνίδια. Μας αρέσει να παίζουμε εκεί. Το σχολείο είναι για να παίζουμε & να χαιρόμαστε. Παίζουμε στην αυλή χαρούμενοι, έχει πεταλουδίτσες, μπαλόνια & κρδιές γιατί όλα τα παιδιά είναι φίλοι & χαίρονται.

Γιώργος & Κωνσταντίνος Δ.:
Έχει φούσκες, νύχτα & ήλιο. [Χαιρόμαστε επειδή] παίζουμε μια χαρά.

Ιδού κι οι ζωγραφιές τελειωμένες:

Στεφανία & Έβελιν
Κωνσταντίνος Ν. & Πάνος
Θοδωρής & Νίκη
Μελπομένη & Μαρία
Νικολέτα & Φαίη
Άκης & Θεώνη
Νικόλας & Ξενοφών
Αγγελική & Θεμιστοκλής
Κωνσταντίνος Δ. & Γιώργος
Άγγελος & Φένια

1 σχόλιο: