Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

Το πορτρέτο του Υπεύθυνου Ημέρας

Ερχόμενα στο νηπιαγωγείο, στην ηλικία των τεσσάρων ή πέντε, τα περισσότερα παιδάκια μοιάζουν με το Βασιλιά-Ήλιο... Πιστεύουν ακράδαντα ότι βρίσκονται στο κέντρο του κόσμου κι ότι όλα περιστρέφονται γύρω τους... Απότομα ανακαλύπτουν, καθώς προσαρμόζονται στη μικρή σχολική κοινωνία, ότι η πεποίθησή τους είναι τελείως λανθασμένη: Γύρω τους υπάρχουν πολλά πλάσματα με τα οποία πρέπει να μοιραστούν το χώρο, τα παιγνίδια, τις δραστηριότητες και βεβαίως την προσοχή της δασκάλας. Σύντομα η πλειοψηφία των νηπίων κάνει το μεγάλο άλμα και βγαίνει από τον εγωκεντρισμό του για να γίνει μέλος της ομάδας διότι... μαζί με άλλους περνάμε καλύτερα!
Για να γίνει όμως κάποιος ισότιμο μέλος της ομάδας είναι σημαντικό να γνωρίζει τον εαυτό του, τα θέλω του, τα ταλέντα του και τις αδυναμίες του... Και στο νηπιαγωγείο, σύμφωνα και με το επίσημο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών [Δ.Ε.Π.Π.Σ.] σκοπός μας είναι ν' αναπτύξει κάθε παιδί την αυτοεκτίμησή του, βασικές ικανότητες συνεργασίας, αυτοσεβασμό αλλά και σεβασμό του πλησίον και ταυτόχρονα να συνειδητοποιήσει τη μοναδικότητά του εντοπίζοντας τις ομοιότητες και τις διαφορές του με τους άλλους. Όλα τα παιδιά ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε δραστηριότητες της τάξης τους, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες κι ευθύνες και να αναπτύσσουν θετικά συναισθήματα για τον εαυτό τους. Τους δίνονται ευκαιρίες να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις και τις εμπειρίες τους, να διερευνούν, να υποβάλουν ερωτήσεις, να «πειραματίζονται», να κάνουν λάθη (τα οποία γίνονται αποδεκτά ως ένα βαθμό και αντιμετωπίζονται κατάλληλα), να αξιοποιούν τις ιδιαίτερες κλίσεις και τα ταλέντα τους. Τα παιδιά παροτρύνονται να συνεργάζονται και να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, να ρωτούν, να παρουσιάζουν και να συζητούν τις ιδέες τους. Ενθαρρύνονται ν' αναγνωρίζουν, να σέβονται ή/και να υιοθετούν κάποιες φορές τις απόψεις των άλλων, να ζητούν και να δίνουν βοήθεια, να είναι δηλαδή ισότιμα και λειτουργικά μέλη μιας δημοκρατικής ομάδας.

Πρώτο μας βήμα λοιπόν στην καλλιέργεια ομαδικού κλίματος είναι η γνωριμία των παιδιών μεταξύ τους γι αυτό και τα παιγνίδια κοινωνικοποίησης έχουν σημαντική θέση στο καθημερινό μας πρόγραμμα. Κι επειδή όλες οι ομάδες χρειάζονται, εκτός από προπονητή, έναν ομότιμο αρχηγό ξεκίνησε ήδη ο θεσμός του Υπεύθυνου Ημέρας (θέση την οποία αναλαμβάνει κάθε μέρα κι άλλο παιδί, με τη σειρά γέννησής του). Στα πλαίσια της γνωριμίας με τον εκάστοτε υπεύθυνο, τα υπόλοιπα νήπια του/της παίρνουν μία συνέντευξη ρωτώντας τον/την για τα αγαπημένα του πράγματα. Επιπλέον, καλούνται να παρατηρήσουν τον/την Υπεύθυνο/η και να πουν τι τους αρέσει πάνω του/της [ενισχύεται η θετική αυτοεικόνα των νηπίων όταν ακούνε από τους συμμαθητές τους τι ωραία μάτια, μαλλιά, ρούχα κλπ. έχουν...]. Οι απαντήσεις και τα 'κομπλιμέντα' καταγράφονται στο πορτρέτο τους, το οποίο αναρτάται σε περίοπτη θέση όποτε είναι Υπεύθυνος ο καθένας.
Τα εν λόγω πορτρέτα έχουν αναρτηθεί στη σελίδα Ποιοι είμαστε...

Περισσότερα για τη σημασία και την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης μπορείτε να βρείτε σε σχετικό άρθρο που έχει αναρτηθεί στο χώρο γονέων...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου