Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Το δέντρο που έδινε

Τις εβδομάδες που διανύουμε το κυρίαρχο θέμα μελέτης μας είναι η ΔΙΑΤΡΟΦΗ. Προσεγγίζοντας το διαθεματικά μας έχει δοθεί η ευκαιρία να συγκεντρώσουμε πληροφορίες για τις κατηγορίες των τροφίμων & το τι προσφέρουν στον οργανισμό μας, την υγιεινή & ανθυγιεινή διατροφή αλλά και την διαδικασία της πέψης, να γνωρίσουμε καινούρια γράμματα και να παίξουμε μ' αυτά, να εξασκήσουμε τη λογικομαθηματική μας σκέψη με ομαδοποιήσεις, ταξινομήσεις, και παιγνίδια με αριθμούς, να εξοικειωθούμε με τη λειτουργία του υπολογιστή καταγράφοντας με εικόνες τις διατροφικές μας προτιμήσεις αλλά και να διαβάσουμε πολλά παραμύθια. Το πιο πρόσφατο μας βοήθησε να συνδέσουμε το θέμα της διατροφής με τον κόσμο των συναισθημάτων. Ακολουθώντας τις προτάσεις του όγδοου μαθήματος του κοινωνικο-συναισθηματικού προγράμματος Strong Start, διαβάσαμε το αριστούργημα του Σελ Σίλβερστάιν "Το δέντρο που έδινε".


Πρόκειται για τη μεγάλη φιλία μιας μηλιάς μ' ένα αγόρι, μιας φιλίας που μας προβλημάτισε και μας έβαλε σε σκέψεις & συζητήσεις... Στο τέλος της αφήγησης τα νήπια μίλησαν για το δικό τους καλύτερο φίλο εξηγώντας βεβαίως γιατί είναι φίλος τους. Οι περισσότεροι είπαν ότι είναι φίλος τους κάποιος γιατί παίζουν μαζί αλλά υπήρχαν κι άλλες πιο 'ψαγμένες' απαντήσεις. Τις παραθέτω όλες για να πάρετε μια ιδέα για τις σκέψεις των 5χρονων μαθητών... Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι μερικά παιδιά έχουν ωριμάσει αρκετά ώστε να μιλήσουν για περισσότερους από έναν φίλους [και πιο σύνθετους λόγους από το απλό παιγνίδι] ενώ κάποια άλλα αναφέρουν μόνον έναν... κάποια νήπια αναφέρουν όντως το "ζευγάρι" τους με το οποίο παίζουν τακτικά, ενώ κάποια άλλα τον πιο πρόσφατο σύντροφο παιγνιδιού ακόμη κι αν αυτός/ή δε μοιράζεται την προτίμησή τους.
Φένια: Καλύτερη μου φίλη είναι η Νίκη γιατί καμιά φορά πάμε στον παιδότοπο και παίζουμε παρέα.
Νίκη: Καλύτερη μου φίλη είναι η Φένια γιατί μου κάνει όλα τα χατήρια.
Αγγελική: Καλύτερη μου φίλη είναι η Νικολέτα γιατί παίζουμε μαζί.
Άγγελος: Καλύτερη μου φίλη είναι η Θεώνη γιατί παίζουμε μαζί.
Θέμης: Καλύτερος μου φίλος είναι ο Άκης γιατί παίζουμε μαζί.
Μελπομένη: Καλύτερη μου φίλη είναι η Μαρία γιατί παίζουμε μαζί.
Μαρία: Καλύτερη μου φίλη είναι η Μελπομένη γιατί παίζουμε μαζί.
Κων/νος Δ.: Καλύτερος μου φίλος είναι ο Νικόλας και ο Άκης γιατί παίζουμε μαζί.
Νικολέτα: Καλύτερες μου φίλες είναι η Έβελιν, η Στεφανία και η Μαγδαληνή γιατί παίζουμε μαζί κι είμαστε οι καλύτερες φίλες.
Κων/νος Ν.: Καλύτερος μου φίλος είναι ο Γιώργος γιατί παίζουμε μαζί.
Στεφανία: Καλύτερες μου φίλες είναι η Μαγδαληνή γιατί πάντα μ' ακούει, η Νικολέτα γιατί είναι καλή και παίζουμε μαζί, η Έβελιν γιατί συμφωνεί όταν λέω κάτι κι η Αγγελική γιατί είναι πολύ γλυκούλα.
Γιώργος: Καλύτεροι μου φίλοι είναι ο Δασκαλάκης κι ο Νικόλας γιατί παίζουμε μαζί.
Θεώνη: Καλύτεροι μου φίλοι είναι ο Άγγελος, η Αγγελική κι η Νικολέτα γιατί είναι γλυκούληδες.
Νίκος: Καλύτερος μου φίλος είναι ο Αλέξανδρος κι ο Γιάννης γιατί με το μπαμπά μου πηγαίνουμε και παίζουμε.
Ξενοφών: Καλύτερος μου φίλος είναι ο Μανωλάκης γιατί παίζουμε μαζί.
Νικόλας: Καλύτεροι μου φίλοι είναι ο Άγγελος, η Νικολέτα κι η Στεφανία κι η Έβελιν γιατί είναι καλά παιδιά.
Άκης: Καλύτεροι μου φίλοι είναι ο Θεμιστοκλής κι ο Νεκτάριος γιατί πάντα παίζουμε μαζί.
Έβελιν: Καλύτεροι μου φίλοι είναι η Νικολέτα, η Στεφανία, ο Άγγελος, η Μαγδαληνή κι η Θεώνη γιατί παίζουμε μαζί..
Θοδωρής: Καλύτεροί μου φίλοι είναι ο Άκης κι η Νίκη γιατί παίζουμε στον παιδότοπο.
Στη συνέχεια της συζήτησης τα νήπια κλήθηκαν να μοιραστούν τις εντυπώσεις τους από το παραμύθι & να επιλέξουν ποιον θα προτιμούσαν να είχαν για φίλο: τη μηλιά ή το αγόρι. Τα πιο πολλά παιδιά διάλεξαν για φίλο τη μηλιά αφού όπως διαπιστώσαμε έδωσε στο αγόρι τα φύλλα της, τα μήλα της, τα κλαδιά της, τον κορμό της ενώ το αγόρι δεν της έδωσε τίποτ' άλλο εκτός από την παρέα του κι αυτή όταν ήταν μικρό. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά παρατήρησαν:
Θεμιστοκλής: Μ' άρεσε που το αγόρι ήταν στο δέντρο.
Φένια: Μ' άρεσε που του πήρε τα μήλα.
Στεφανία: Το αγόρι όλο έφευγε και ξαναγύρναγε για να πάρει κάτι από τη μηλιά...
Κων/νος Ν.: Της πήραν όλα τα μήλα!
Κων/νος Δ.: Έκοψε το δέντρο για να φτιάξει σπιτάκι...
Νίκη: Το παραμύθι ήταν δυστυχισμένο γιατί η μηλιά ήταν στενοχωρημένη όταν είχε φύγει για πολύ καιρό το αγόρι!
Γιώργος: Μ' άρεσε το τέλος που οι δύο φίλοι ήταν μαζί!
Τελικά καταλήξαμε να συζητάμε για το πόσο καλή φίλη ήταν η μηλιά και πως το αγόρι θα της φερόταν αν την αγαπούσε αληθινά [θα της πήγαινε νερό, χώμα και δε θα την άφηνε μόνη της] κι ύστερα σκεφθήκαμε τι θα ήθελε ο καθένας από έναν ιδανικό φίλο...πως δηλαδή το κάθε νήπιο φαντάζεται τον τέλειο φίλο [οι ιδέες αποτυπώθηκαν στο ιστόγραμμα που ακολουθεί]


Πριν προχωρήσουμε στην εικαστική μας δραστηριότητα κάναμε και μία ομαδική σειραθέτηση φτιάχνοντας μία χρονολογική εξέλιξη της εικόνας του αγοριού και της μηλιάς κατά την πορεία του παραμυθιού...



Επίσης διάφορα παιδιά ζωντάνεψαν το παραμύθι παίρνοντας για λίγο το ρόλο της μηλιάς ή του αγοριού. Τέλος, τα νήπια μπήκαν στη θέση της μηλιάς κι απάντησαν στην ερώτηση "Αν ήσουν η μηλιά, τί θα ήθελες να δώσεις και σε ποιον?" Τα λόγια τους καταγράφηκαν πάνω σ' ένα μεγάλο μήλο, το οποίο φιλοτεχνήθηκε και τοποθετήθηκε πάνω στην ολόδική μας μηλιά! Ιδού:






















Στο επόμενο μάθημα επιστρέψαμε στο παραμύθι της μηλιάς και του αγοριού για να δώσουμε την ευκαιρία και στους απόντες να μπουν στο πνεύμα της φιλίας κι έτσι αντί να το διαβάσουμε, το είδαμε σε βιντεάκι το οποίο μπορείτε όλοι να απολαύσετε μέσω youtube. Μία πραγματικά μοναδική ιστορία για την ανιδιοτελή αγάπη και την ευτυχία του προσφέρειν... για την ανεμελιά της παιδικότητας αλλά και την αχαριστία που κάνει μερικούς ανθρώπους πραγματικά φτωχούς. Ένα αριστουργηματικό παραμύθι γεμάτο συγκίνηση και αξίες! 


Για τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποίησα και τις ιδέες των δραστηριοτήτων οφείλω χίλια θερμά ευχαριστώ στις συναδέλφους νηπιαγωγούς του Πυθαγορείου Νηπιαγωγείου που κάνουν εξαιρετική δουλειά.

2 σχόλια: