Τετάρτη 6 Μαΐου 2020

Για τη μητέρα

Ο Μάιος είναι εδώ για τα καλά... και φέρνει μαζί του μια όμορφη γιορτή. Στο σχολείο οι δραστηριότητες για τη μητέρα είναι μία από τις πιο αγαπημένες μας θεματικές ενότητες. Φέτος που οι συνθήκες δεν μας επιστρέπουν να είμαστε σχολείο, ίσως είναι κάπως αμήχανο για τις μαμάδες να εργαστούν στο θέμα αυτό. Εμείς βέβαια κάνουμε κάποιες προτάσεις και όποιος το επιθυμεί τις υλοποιεί.

Παρατηρείστε τους πίνακες που ακολουθούν. Διαλέξτε αυτόν που σας αρέσει περισσότερο και
α) περιγράψτε τον για να τον αναγνωρίσει ο συμπαίκτης σας
β) ζωγραφίστε τον με τον δικό σας τρόπο
γ) πάρτε ένα κουκλάκι σας και μιμηθείτε την εικόνα
δ) μαντέψτε τι λένε οι άνθρωποι του πίνακα












Ακούστε τα τραγούδια που είναι αφιερωμένα στη μητέρα και ζωγραφίστε τη μαμά σας. Μπορείτε επίσης να ζωγραφίσετε ένα παιδί με τη μαμά του. 
Το παραμυθοτράγουδο μπορείτε να το συζητήσετε και να σχολιάσετε τις πράξεις του ήρωα, τη στάση της κοπέλας και τη συμπεριφορά της μάνας.
Το τελευταίο τραγούδι βέβαια μπορείτε απλώς να το χορέψετε...




Της μάνας η καρδιά
Παραμυθοτράγουδο βασισμένο σε λυπητερή ιστορία



Γλωσσικές δραστηριότητες
Αφού έφτασε ο Μάιος και γιορτάζει η μητέρα, έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε το γράμμα Μ, μ.
α) Ζητάμε από τα παιδιά ν' αναγνωρίσουν από ποια φωνούλα ξεκινά η λέξη μαμά.
β) Παρατηρούμε μαζί πως κλείνουν τα χείλη κι ο αέρας που βγαίνει για να δημιουργήσει τη φωνούλα αυτή σα να μας γαργαλάει τη μύτη...
γ) Ψάχνουμε ανθρώπους ή ζώα ή/και πράγματα που το όνομά τους αρχίζει από Μ, μ. Θέτουμε έναν στόχο [εφικτό, π.χ. 5 λέξεις] κι αν το παιδί καταφέρει να βρει τόσες, κερδίζει το "Ένα γράμμα, μια ιστορία" (Κάτι παρόμοιο κάνουμε στην τάξη αλλά ως ομάδα). 
δ) Παρακολουθούμε το βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης έχοντας δώσει στο παιδί την αποστολή να εντοπίσει ακουστικά άλλες [π.χ. 5] λέξεις που αρχίζουν από Μ, μ. Τα μεγαλύτερα νήπια μπορούν βεβαίως να εντοπίσουν αρκετά περισσότερες.


ε) Στο τέλος του βίντεο, εστιάζουμε στον τρόπο που γράφεται το γράμμα Μ, μ και μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να το χρησιμοποιήσουν ως βάση για μία ζωγραφιά φαντασίας όπου μεταμορφώνουν το Μ, μ σε ό,τι θέλουν π.χ. οροσειρά [το προφανέστερο] ή σε φάκελο [πιο ευφάνταστο...]


στ) Στο "Αλφαβητάρι με Γλωσσοδέτες" του Ευγένιου Τριβιζά [που δυστυχώς βρίσκεται πάντα εγκλωβισμένο στο σχολείο...] υπάρχουν στιχάκια για κάθε γράμμα κι ερωτήσεις ενεργοποίησης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών, τις οποίες στην τάξη χρησιμοποιούμε ως παιγνίδι.
Παρομοίως, στο σπίτι, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω ή να φτιάξετε κάτι παρόμοιο ή ακόμη καλύτερα να δημιουργήσει κάτι παρόμοιο το παιδί με δικές του λέξεις.
Μία μαϊμού
μα ποια μαϊμού;
Μία μελαγχολική μαϊμού
που μάλωσε με τη μαμά της...

Κι αφού το επαναλάβετε μερικές φορές με το παιδί, μπορείτε να του ζητήσετε να μαντέψει τις πιθανές απαντήσεις σε ερωτήσεις τύπου:
- Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος φίλος της μαϊμούς; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα ζώα που αρχίζουν από Μ, μ: μυρμήγκι κ.α.]
- Ποιο είναι το αγαπημένο της χρώμα; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα χρώματα που αρχίζουν από Μ, μ: μπλε, μωβ κ.α.]
- Ποιο είναι το αγαπημένο φαγητό της μαϊμούς; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα φαγώσιμα που αρχίζουν από Μ, μ: μελιτζάνα, μακαρόνια κ.α.]
ζ) Μπορείτε να παίξετε τη γνωστή Κρεμάλα με λέξεις που αρχίζουν από Μ, μ. Στην τάξη το παίζουμε συχνά κι αρέσει πολύ στα παιδιά, αν και τα μικρότερα δυσκολεύονται.
η) Τέλος, μπορείτε να παίξετε ένα παιγνίδι περιγραφής: Βρίσκετε την εικόνα ενός αντικειμένου ή ζώου κλπ. που αρχίζει από Μ, μ και το γράφετε σε ένα χαρτί. Δείχνετε το χαρτί στα παιδιά για να μαντέψει ποια λέξη "κρύβεται" στα γράμματα... Του δίνετε 3 βοήθειες για να το βρει [και περισσότερες αν χρειαστεί]: π.χ. για τη λέξη μαρμελάδα μπορείτε να πείτε: (1) είναι κάτι γλυκό και βρίσκεται στο ψυγείο... (2) μπορεί να το αγοράσουμε ή να το φτιάξουμε μόνοι μας ... (3) φτιάχνεται με φρούτα και πολλή ζάχαρη κι έχιε διάφορες γεύσεις.
θ) Μπορείτε σταδιακά να δίνετε στο παιδί να συμπληρώσει τα σχετικά φύλλα εργασίας.
Οι δραστηριότητες αυτές καλό είναι να υλοποιούνται τμηματικά... Στην τάξη χρειαζόμαστε περίπου μία εβδομάδα να τις ολοκληρώσουμε, ώστε να είναι αποτελεσματικές και απολαυστικές για τα νήπια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου