Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Πασχαλινές Δραστηριότητες στο σπίτι

Καθώς το Πάσχα πλησιάζει, μπορείτε να οργανώσετε στο σπίτι μερικές δραστηριότητες για να μπορέσουν τα παιδιά να μάθουν για τη μεγάλη αυτή γιορτή της Άνοιξης αλλά και να καλλιεργήσουν όλες τους τις δεξιότητες παίζοντας και δημιουργώντας.

Στάδιο 1ο: Διερεύνηση πρότερων γνώσεων / αντιλήψεων των παιδιών

Συζήτηση βάσει (προτεινόμενων ενδεικτικά) ερωτήσεων
- Ποιες γιορτές έχουμε την Άνοιξη;
- Τι σκέφτεσαι όταν ακούς τη λέξη Πάσχα;
- Τι νομίζεις ότι γιορτάζουμε (ή τι θυμάσαι για) το Πάσχα;
- Ποια χαρακτηριστικά της γιορτής σου αρέσουν περισσότερο;

Σε περίπτωση που έχετε κι άλλα παιδιά στο σπίτι η συζήτηση καλό είναι να γίνει με όλους για να μπορούν να συμμετέχουν κι οι μεγαλύτεροι και οι μικροί να μάθουν από αυτούς.

Στάδιο 2ο: Εμπλουτισμός γνώσεων - Ανάπτυξη δεξιοτήτων

α) Μελέτη Περιβάλλοντος
Παρουσιάζουμε στο παιδί μία σειρά εικόνων και ζητάμε να αναγνωρίσει (και να συζητήσουμε) τη σχέση τους με την εορτή του Πάσχα. Μας μιλάει το παιδί γι αυτά που γνωρίζει κι εμείς προσθέτουμε περισσότερες πληροφορίες ή λεπτομέρειες που σχετίζονται π.χ. με πασχαλινά έθιμα ή παραδοσιακές ιστορίες ή ιστορικά στοιχεία.
Μερικές εικόνες ενδεικτικά:






















β) Γλώσσα  (Λεξιλόγιο - Πρώτη ανάγνωση - Πρώτη γραφή)

Φτιάχνουμε καρτέλες [ζεύγη] με τις βασικές λέξεις του Πάσχα και παίζουμε με διάφορους τρόπους
   1. Ταύτιση: Να βρει το παιδί δύο ίδιες καρτέλες. Για μεγαλύτερη δυσκολία μπορούμε στο πίσω
                  μέρος του ενός σετ καρτελών να κολλήσουμε την αντίστοιχη εικόνα και να ζητήσουμε
                  από το παιδί να ενώσει εικόνα με λέξη. Καλό βέβαια θα είναι να έχουμε έναν έτοιμο
                  πίνακα αναφοράς για να συμβουλεύεται και να χρησιμοποιήσουμε λιγότερες λέξεις (π.χ.
                  όπως στην εικόνα που ακολουθεί).


   2. Κάρτες Μνήμης: Τοποθετούμε τις καρτέλες ανάποδα σε τραπέζι και το παιδί προσπαθεί να
                  εντοπίσει 2 ίδιες. Κάθε φορά που είναι η σειρά του να παίξει μπορεί ν' ανοίξει μόνο 2
                  κάρτες. Στην αρχή θα βρει ίσως κάποια ζεύγη από τύχη, στην πορεία όμως θα μπορεί να
                  θυμάται τι βρίσκεται πίσω από κάθε κάρτα.
   3. Ανακάλυψη γραμμάτων που λείπουν: Καλύπτουμε 1-2 γράμματα σε κάθε κάρτα και κοιτάζοντας
                  το ζευγάρι της, το παιδί εντοπίζει ποιο γράμμα λείπει.
   4. Επανασχηματισμός λέξης: Σε καπάκια από μπουκάλια [π.χ. γάλακτος/νερού] ή σε απλά
                 χαρτονάκια γράφουμε τα γράμματα κάθε λέξης ξεχωριστά. Τα ανακατεύουμε και ζητάμε
                 από το παιδί να τα αναδιατάξει για να σχηματίσει σωστά την κάθε λέξη, κοιτώντας
                 βέβαια την αρχική καρτέλα. Για αυξημένο βαθμό δυσκολίας, ζητάμε να επανασχηματίσει
                 τη λέξη από μνήμης και να ελέγξει την ορθότητα της προσπάθειάς του κοιτώντας την
                 αρχική καρτέλα.


   5. Αντιγραφή λέξεων: Ζητάμε να γράψει το παιδί τη λέξη. Μπορεί να συμπληρώσει τον πίνακα
                 που ακολουθεί ή να γράψει μόνο του όποιες λέξεις θέλει. Εναλλακτικά μπορεί να
                 συμπληρώσει τα γράμματα που λείπουν.



γ) Γλώσσα (Προφορική έκφραση - Λογοτεχνία)

   1. Διαβάζουμε όποια σχετικά παραμύθια έχουμε ή αφηγούμαστε ιστορίες με πασχαλινό θέμα. Στην
       ιστοσελίδα reoulita.com προτείνονται εκτός από online παραμύθια και αρκετά φύλλα εργασίας
       σχετικά με το Πάσχα.
   2. Κοιτάζουμε φωτογραφίες από παλιούς εορτασμούς, κατά προτίμηση από άλμπουμ της παιδικής
       ηλικίας των γονιών και συζητάμε πασχαλινές αναμνήσεις. 
   3. Βάζουμε σε ένα κουτί μερικές λέξεις (ή εικόνες όταν παίζουμε με νήπια μόνο) π.χ. αρνί, λαγός,
       παπαρούνα, κόκκινο αυγό, σοκολατένιο αυγό, λαμπάδα κ.α. Τραβάμε 2 λέξεις στην τύχη και
       προσπαθούμε να σκεφτούμε μία μικρή ιστορία με αυτές.
   4. Παίζουμε μία διασκευή του TABOO με τις πασχαλινές λέξεις: το παιδί πρέπει να περιγράψει
       την λέξη [ή εικόνα] που του τυχαίνει χωρίς να πει το όνομά της.
 
Σύντομα θα αναρτηθούν περισσότερες ιδέες που να εστιάζουν σε διαφορετικές δεξιότητες.

1 σχόλιο: