Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Η Άνοιξη της ηλεκτρονικής τάξης

Όλο το υλικό της παρούσας αναρτήσεως βρίσκεται στην ηλεκτρονική τάξη του νηπιαγωγείου μας, η οποία έχει εμπλουτιστεί με τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου και είναι διαθέσιμο στα παιδιά όλων των τμημάτων.
Προς διευκόλυνση όλων, η δική μας συμβολή αναρτάται και εδώ.

Η άνοιξη μας κλείνει το μάτι περιπαιχτικά καθώς δεν μπορούμε να τη χαρούμε, κλεισμένοι στο σπίτι. Ας αφήσουμε λοιπόν μεγάλους ζωγράφους να μας ταξιδέψουν σε όμορφα ανοιξιάτικα τοπία...

Μονοπάτι στον κήπο (Monet)

Οι ανθοπώλεις της άνοιξης (Goya)

Η άνοιξη (Arcimboldo)

Η άνοιξη (Picaso)
Η αλληγορία της άνοιξης (Botticelli)
Το πνεύμα της άνοιξης (Mucha)
Οι 4 εποχές (Τσαρούχης)


Προτεινόμενοι τρόποι εργασίας:
1) Παρατηρείστε με προσοχή τους παραπάνω πίνακες ζωγραφικής. 
2) Συζητείστε τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. 
3) Διαλέξτε αυτόν που σας αρέσει περισσότερο: Πώς νομίζετε ότι νιώθουν οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα στον πίνακα αυτόν; 
4α) Ζωγραφίστε κι εσείς την άνοιξη όπως την φαντάζεστε.
4β) Φωτογραφίστε τη ζωγραφιά σας και στείλτε την.
5) Επίσης μπορείτε να στείλετε κι ένα ηχογραφημένο αρχείο για τον πίνακα που σας αρέσει περισσότερο, περιγράφοντάς τον και λέγοντας και πως νιώθουν οι άνθρωποι που βρίσκονται σε αυτόν. Οι συμμαθητές σας μπορούν να 'παίξουν' προσπαθώντας να μαντέψουν για ποιον πίνακα μιλάτε.
6) Φτιάξτε το παζλ του κάθε πίνακα.

Γλωσσικές δραστηριότητες
Αφού η άνοιξη είναι γεμάτη λουλούδια, μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε το γράμμα Λ,λ.
α) Ζητάμε από τα παιδιά ν' αναγνωρίσουν από ποια φωνούλα ξεκινά η λέξη λουλούδι.
β) Παρατηρούμε μαζί πως διπλώνει η γλώσσα στον ουρανίσκο για να δημιουργήσει τη φωνούλα αυτή.
γ) Ψάχνουμε ανθρώπους ή ζώα ή/και πράγματα που το όνομά τους αρχίζει από Λ,λ. Θέτουμε έναν στόχο [εφικτό, π.χ. 5 λέξεις] κι αν το παιδί καταφέρει να βρει τόσες, κερδίζει το "Ένα γράμμα, μια ιστορία" (Κάτι παρόμοιο κάνουμε στην τάξη αλλά ως ομάδα). 
δ) Παρακολουθούμε το βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης έχοντας δώσει στο παιδί την αποστολή να εντοπίσει ακουστικά άλλες [π.χ. 5] λέξεις που αρχίζουν από Λ,λ. Τα μεγαλύτερα νήπια μπορούν βεβαίως να εντοπίσουν αρκετά περισσότερες.



ε) Στο τέλος του βίντεο, εστιάζουμε στον τρόπο που γράφεται το γράμμα Λ, λ και μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να το χρησιμοποιήσουν ως βάση για μία ζωγραφιά φαντασίας όπου μεταμορφώνουν το Λ σε ό,τι θέλουν π.χ. βουνό [το προφανέστερο] ή σε καπέλο [πιο ευφάνταστο...]




στ) Στο "Αλφαβητάρι με Γλωσσοδέτες" του Ευγένιου Τριβιζά [που δυστυχώς βρίσκεται εγκλωβισμένο στο σχολείο...] υπάρχουν στιχάκια για κάθε γράμμα κι ερωτήσεις ενεργοποίησης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών, τις οποίες στην τάξη χρησιμοποιούμε ως παιγνίδι.
Παρομοίως, στο σπίτι, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω ή να φτιάξετε κάτι παρόμοιο:
Ένα λιοντάρι
μα ποιο λιοντάρι;
Ένα λαίμαργο λιοντάρι
που λιγουρεύεται ένα λαχταριστό λαγό...

Κι αφού το επαναλάβετε μερικές φορές με το παιδί, μπορείτε να του ζητήσετε να μαντέψει τις πιθανές απαντήσεις σε ερωτήσεις τύπου:
- Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος φίλος του λιονταριού; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα ζώα που αρχίζουν από Λ,λ: λεοπάρδαλη, λαγός κ.α.]
- Όταν μεγαλώσει το λιοντάρι, τι δουλειά θα ήθελε να κάνει; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα επαγγέλματα που αρχίζουν από Λ,λ: λογιστής, λιμενικός κ.α.]
- Ποιο είναι το αγαπημένο φαγητό του λιονταριού; [Δέχεστε ως σωστές και επαινείτε όλες τις απαντήσεις που μπορούν να είναι σωστές δηλαδή όλα τα φαγώσιμα που αρχίζουν από Λ,λ: λάχανο, λεμονάτο κ.α.]
ζ) Μπορείτε να παίξετε τη γνωστή Κρεμάλα με λέξεις που αρχίζουν από Λ,λ. Στην τάξη το παίζουμε συχνά κι αρέσει πολύ στα παιδιά, αν και τα μικρότερα δυσκολεύονται.
η) Τέλος, μπορείτε να παίξετε ένα παιγνίδι περιγραφής: Βρίσκετε την εικόνα ενός αντικειμένου ή ζώου κλπ. που αρχίζει από Λ,λ και το γράφετε σε ένα χαρτί. Δείχνετε το χαρτί στα παιδιά για να μαντέψει ποια λέξη "κρύβεται" στα γράμματα... Του δίνετε 3 βοήθειες για να το βρει [και περισσότερες αν χρειαστεί]: π.χ. για τη λέξη λάμπα μπορείτε να πείτε: (1) είναι κάτι μικρό και βρίσκεται σε όλα τα σπίτια... (2) δεν τρώγεται, ούτε είναι παιγνίδι αλλά το χρειαζόμαστε όλοι, ειδικά το βράδυ... (3) πατάμε ένα κουμπί και (μας δίνει φως για να) βλέπουμε τη νύχτα.
θ) Μπορείτε σταδιακά να δίνετε στο παιδί να συμπληρώσει τα σχετικά φύλλα εργασίας.
Οι δραστηριότητες αυτές καλό είναι να υλοποιούνται τμηματικά... Στην τάξη χρειαζόμαστε περίπου μία εβδομάδα να τις ολοκληρώσουμε, ώστε να είναι αποτελεσματικές και απολαυστικές για τα νήπια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου