Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2019

Αθλήματα και Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού

Η συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού ενσωματώθηκε στην ενότητα Αθλήματα.
Στην προπαρασκευαστική φάση τα παιδιά ενεπλάκησαν σε unplugged activities δηλαδή δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν χωρίς τεχνολογικό εξοπλισμό. Στόχος μας εδώ ήταν η συνειδητοποίηση εκ μέρους των μικρών μαθητών της θεμελιώδους έννοιας του προγραμματισμού: σε πλήρη απλοποίηση προγραμματισμός είναι η επιλογή των κατάλληλων οδηγιών για την εκτέλεση μίας σειράς πράξεων. Επομένως παίξαμε μία ιδιότυπη τυφλόμυγα όπου ο μαθητής με το μαντήλι επέλεγε το αγαπημένο του άθλημα και ένας συμμαθητής του έπρεπε να τον καθοδηγήσει σε αυτό, υπαγορεύοντάς του τα βήματα με τη χρήση των εντολών ΜΠΡΟΣΤΑ, ΠΙΣΩ, ΔΕΞΙΑ, ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Πολύ ενδιαφέρον είχε η βασική δυσκολία που συνάντησαν οι 'προγραμματιστές' στο να εκφράσουν τη σκέψη τους χρησιμοποιώντας αυτές τις απλές εντολές. Κάποιοι έδειχναν με το χέρι αντί να μιλούν ή έλεγαν απλώς "Λίγο πιο κει" χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι ο συμπαίκτης τους δεν μπορούσε να δει τη διαδρομή.


















Την επόμενη μέρα αποστολή μας ήταν να καθοδηγήσουμε το κουκλάκι Σοφία στο δικό της αγαπημένο άθλημα (που προέκυπτε από τυχαία επιλογή του κάθε μαθητή) χρησιμοποιώντας τις ίδιες εντολές, που όμως αυτή τη φορά αποτυπώνονταν σε ειδικές κάρτες προγραμματισμού. Εδώ δεν υπήρχε η δυσκολία της προφορικής έκφρασης και τα περισσότερα νήπια κατάφεραν να στείλουν τη Σοφία στο αγαπημένο της άθλημα επιλέγοντας τις κατάλληλες κάρτες. Η καινούρια οδηγία στο στάδιο αυτό ήταν ότι κάθε κάρτα εντολής αντιστοιχούσε μόνο σε ένα τετραγωνάκι της διαδρομής.









































Στο τρίτο στάδιο των δραστηριοτήτων αξιοποιήθηκε και ο τεχνολογικός μας εξοπλισμός, δηλαδή το εκπαιδευτικό ρομποτικό ποντίκι Colby: τα παιδιά κλήθηκαν να το προγραμματίσουν για να φτάσει στο (τυχαία επιλεγμένο) αγαπημένο του άθλημα πιέζοντας με τον σωστό τρόπο τα κατάλληλα πλήκτρα εντολών. Κεντρική μας επιδίωξη εδώ ήταν η κατανόηση της σχέσης αιτίας-αποτελέσματος δηλ. με ποιον τρόπο οι επιλογές του προγραμματιστή επηρεάζουν την κίνηση του ρομπότ. Σίγουρα τους φάνηκε δυσκολότερο απ' όσο περίμεναν αρχικά αλλά και πολύ διασκεδαστικό... Υπήρχαν βέβαια και κάποιες εξαιρέσεις που θύμωσαν με τον Colby μας επειδή πήγε αλλού ντ' αλλού χωρίς να μπορούν ακόμη βεβαίως να συνειδητοποιήσουν ότι οι δικές τους επιλογές καθόρισαν τη διαδρομή του.





Παρόμοιες δράσεις θα επαναληφθούν και στη διάρκεια της χρονιάς στα πλαίσια διαφόρων θεματικών ενοτήτων διότι η συστηματική ενασχόληση με την εκπαιδευτική ρομποτική και τον προγραμματισμό συμβάλλει στο μέγιστο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων λογικομαθηματικής και υπολογιστικής σκέψης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου