Δευτέρα, 9 Οκτωβρίου 2017

Οπτικός εγγραματισμός με τον Wassily Kandinsky

Η σύγχρονη εποχή κατακλύζεται από εικόνες που βομβαρδίζουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο με αστρονομική ταχύτητα. Ο μεγαλύτερος όγκος των πληροφοριών σήμερα μεταφέρεται μέσω εικόνων κι είναι πλέον κοινή διαπίστωση ότι ως εργαλείο δημόσιας επικοινωνίας, η εικόνα έχει υποσκελίσει τον λόγο. Επομένως, επιβάλλεται πλέον ο οπτικός εγγραμματισμός να αποτελεί έναν από τους κεντρικούς στόχους της εκπαίδευσης ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να σταθούν απέναντι στις οπτικές προκλήσεις της εποχής με καθαρή ματιά & κριτική σκέψη και να μπορούν όχι μόνον να αποκρυπτογραφούν τις οπτικές πληροφορίες ως καταναλωτές-χρήστες εικόνων αλλά και να βρεθούν στη θέση του δημιουργού-παραγωγού οπτικών εννοιών & μηνυμάτων για να μετέχουν ισότιμα στην επικοινωνιακή δραστηριότητα του μέλλοντος.
Αρχικά λοιπόν δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να παρατηρήσουν με την ησυχία τους μία εικόνα, ένα έργο τέχνης εν προκειμένω & χωρίς βιασύνη να εκφράσουν αυθόρμητα τις πρώτες τους εντυπώσεις από αυτό. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η εμφάνιση πολλών διαφορετικών ιδεών καθώς και τα ίδια τα παιδιά διαπιστώνουν με έκπληξη ότι ο καθένας τους βλέπει τελείως διαφορετικά πράγματα στην ίδια εικόνα... Τα έργα του Kandinsky με την απλότητα των μορφών & την αρμονία των χρωμάτων τους, δίνουν τη δυνατότητα πολλαπλών ερμηνειών & εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών που με το φρέσκο τους βλέμμα διακρίνουν σε αυτά στοιχεία σχεδόν αόρατα στο κορεσμένο ενήλικο μάτι. Απολαύστε λοιπόν τις σκέψεις των νηπίων για τους πίνακες που ακολουθούν ή αν θέλετε να συμμετάσχετε στο παιγνίδι μας, αφιερώστε λίγα λεπτά από το χρόνο σας & σκεφθείτε τι παρατηρείτε εσείς στον κάθε πίνακα...


Βλέπω...
αεροπλάνο (Ιωάννα)
μπάλλες (Μιχάλης Δ.)
αυτό που βγαίνει αέρας (αναπνευστήρας) (Εμμανουέλα)
σκοινιά (Κωνσταντίνος Χ.)
ουράνιο τόξο & δύο παράθυρα (Μαρία)
ρόδα ποδηλάτου ή μηχανή αυτοκινήτου (Γιάννης)
ξυλάκια, από αυτά που παίζουν τύμπανο ή τοίχο (Ιάκωβος)
διαστημόπλοιο (Άννα)
ρόδα & κάτι που είναι μυτερό και σπάει τη ρόδα (Μαρίνα)
διακόπτης (Ταξιάρχης)
ρόδα (Μιχάλης Ν.)
παράθυρο (Αντρέας)



Βλέπω...
πλανήτη & σκούπα (απλή, όχι ηλεκτρική) (Ιάκωβος)
σπαθί & βιολί (Μαρία)
σα διαστημόπλοιο στο φεγγάρι & τοξότης που πάει να χτυπήσει το διαστημόπλοιο (Γιάννης)
σαν κιθάρα ή παιγνίδια που πέφτουν ή σπίτι & φεγγάρι (Εμμανουέλα)
χαρταετός (Έλενα)
σπαθί (Μιχάλης Δ.)
πλοίο & μάτι (Ιωάννα)
κύκλους που φτιάχνουν ένα τρένο (Κωνσταντίνος Τ.)
διαστημόπλοιο που σπάει (Μιχάλης Ν.)
κοφτερά δόντια (Αντρέας)
μεγάλη μπάλλα & μυτερό γιαταγάνι (Άννα)
βάρκα (Ανδριάνα)
τεράστιο γύρω-γύρω όλοι (Τζεβρή)
τρίγωνο (Κωνσταντίνος Χ.)



Βλέπω...
σαν πιάτο, σαν πρωινό φεγγάρι, σα φεγγάρι από νύχτα, σα φορτιστή (Εμμανουέλα)
φεγγάρι νύχτας (Μιχάλης Δ.)
αυτά που γυρίζουν γύρω από τον ήλιο (πλανήτες), φεγγάρι που θέλει να γίνει ήλιος και ρουφάει τους κύκλους που είναι τα φωτεινά του, σα μια τρύπα που πάει να τα ρουφήξει (Γιάννης)
ένα κλειστό παράθυρο (Ιάκωβος)
ένα διαστημόπλοιο (Αντρέας)
μάτι (Αντωνία)
κυκλογραφία (Μαρία)
το πράσινο είναι σα CD, σα ρουφήχτρα (Κωνσταντίνος Χ.)
μάτι μεγάλο (Άννα)
πουλί με μπλε κύκλο (Κωνσταντίνος Τ.)
μωβ σα διαστημόπλοιο (Ιωάννα)
σαν κύκλος (Αθηνά)
παλιό διαστημόπλοιο με χαλιά (Μιχάλης Ν.)
σα σιφώνι (Χρήστος)


Βλέπω...
πολλούς κύκλους (Μαρίνα)
κυκλάκια & τριγωνάκια (Ιωάννα)
κυκλάκια (Μιχάλης Δ.)
χαλί (Εμμανουέλα, Έλενα, Ιωάννα & Γιάννης)
ουράνιο τόξο (Μαρία)
παλιά κυκλάκια (Μιχάλης Ν.)
μακριά γραμμή (Άννα)

1 σχόλιο:

  1. Ο γιος μου εντυπωσιάστηκε μέχρι που θυμόταν απ έξω το όνομα του Ζωγράφου(παρόλο που είναι δύσκολο ) καθώς μιλούσαμε για την μέρα του στο σχολείο

    ΑπάντησηΔιαγραφή