Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Δεν ορίζω εγώ το σώμα του παιδιού μου...

Γράφει η ψυχολόγος Κλαίρη Σειραδάκη      [Πηγή : Paidorama.com]


Πρόσφατα είχα την τιμή να συμμετάσχω σε ένα συνέδριο με θέμα την «Παιδική Σεξουαλική Κακοποίηση». Δυστυχώς, τα ποσοστά σε κρούσματα σεξουαλικής παιδικής κακοποίησης στην Ελλάδα είναι τρομακτικά. Ακόμα πιο δραματικά, γίνονται τα πράγματα στην επαρχία (τρομάζουν τα ποσοστά στην Κρήτη!), καθώς πρόκειται για ένα θέμα ταμπού ανάμεσα σε γονείς και παιδιά. Στις κλειστές κοινωνίες, τα άτομα συνηθίζουν να μη ζητούν βοήθεια, αλλά το ουσιαστικότερο πρόβλημα που διαπιστώθηκε, είναι το χάσμα μεταξύ αυτού που βίωναν τα παιδιά και αυτού που γνώριζαν οι γονείς. Στην Ελλάδα, κάτι που επιδεινώνει το πρόβλημα είναι και τα κενά που παρουσιάζει το σύστημα, κάτι που λειτουργεί ανασταλτικά στο να μιλήσουν τα θύματα για την κακοποίηση.



Διαβάστε ακόμη:

Μύθοι και θρύλοι που ακόμη πιστεύουν μερικές μαμάδες

Γράφει η παιδίατρος Ναταλία Λαζοπούλου...[Πηγή : Paidorama.com]


Συχνά λοιπόν, κυκλοφορούν διάφοροι μύθοι και θρύλοι από γιαγιά σε μαμά, που ίσχυαν όταν εμείς είμαστε παιδιά ή συχνές παρεξηγήσεις, που ταλαιπωρούν παιδιά και γονείς. Έχουμε και λέμε: «Το γάλα (το φαγητό) ανεβάζει τον πυρετό» Λάθος. Παλιότερα θεωρούσαν ότι η διάσπαση των πρωτεϊνών της τροφής, επειδή παράγει θερμότητα, ανεβάζει τον πυρετό.  Ωστόσο, όταν έχουμε πυρετό, το σώμα χρειάζεται πολύ περισσότερη ενέργεια, αφού «καίει» περισσότερα.  Πρέπει οπωσδήποτε να ταΐζουμε τα παιδιά, ακόμη και μόνο  γάλα, αλλιώς θα κάνουν υπογλυκαιμία- τα μικρά παιδιά δεν έχουν τις «ενεργειακές» αποθήκες  των μεγάλων για να ανταπεξέρχονται γρήγορα σε καταστάσεις παρατεταμένης νηστείας.

Περισσότερα

Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Όλοι μαζί μπορούμε να βοηθάμε τον συνάνθρωπο.

Μετά την ενεργό συμμετοχή των οικογενειών του νηπιαγωγείου μας στον έρανο που συγκέντρωσε 261,80 ευρώ για το μικρό μαθητή Θοδωρή Λαμπρόπουλο, ο οποίος νοσηλεύεται με καρκίνο, συνεχίζουμε την προσπάθειά μας να βοηθάμε τους συνανθρώπους μας: Αποφασίσαμε ύστερα από πρόταση συναδέλφων & γονέων να συμμετάσχουμε στην εκστρατεία του Πανελληνίου Συλλόγου για την Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων ανηλίκων & να μαζεύουμε στο νηπιαγωγείο μας πλαστικά καπάκια όλων των ειδών προκειμένου να ενισχύσουμε την προσπάθεια του συλλόγου να συγκεντρώσει την απαραίτητη ποσότητα για ν' αγοραστεί ένα αναπηρικό αμαξίδιο & να δωριστεί σε κάποιον που το χρειάζεται αλλά δεν μπορεί να το αγοράσει.


Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Στοχασμοί & ιδέες πάνω στα έργα του PAUL ΚLEE

Γνωρίζοντας ότι «η συμμετοχή των παιδιών σε προγράμματα εικαστικής αγωγής τα βοηθά ν’ αποκτήσουν οπτικό εγγραμματισμό, μία σύνθετη ικανότητα που τους επιτρέπει να επικοινωνούν με άνεση μέσα από τη δημιουργία οπτικών & εικαστικών μορφών αλλά & να γίνονται ενεργοί και κριτικοί αναγνώστες εικόνων, δεξιότητα η οποία θα τους επιτρέψει, στα πλαίσια του σύγχρονου πολιτισμού (όπου η επικοινωνία έχει αυξανόμενα οπτικό χαρακτήρα), να αξιολογούν & να χρησιμοποιούν επιλεκτικά τον τεράστιο όγκο των οπτικών πληροφοριών που δέχονται καθημερινά» [Γραφάκου & Λαμπίτση, 2011] θεωρώ πολύ σημαντικό οι μαθητές μου να βλέπουν & να επεξεργάζονται έργα τέχνης μεγάλων δημιουργών. 

Εξερευνώντας λοιπόν τη "ΣΧΗΜΑΤΟΧΩΡΑ συναντήσαμε τους πίνακες ενός μοναδικού ζωγράφου, του Paul Klee (1879-1940) και είχαμε μία δημιουργική συζήτηση προσπαθώντας να ερμηνεύσουμε το νόημα των έργων του. Τα σχόλια & οι ερμηνείες των παιδιών ήταν απολαυστικά... Σας ετοιμάσαμε ένα μικρό βίντεο για να ταξιδέψετε κι εσείς λίγο μαζί μας στον υπέροχο κόσμο του σπουδαίου καλλιτέχνη...

Η ερώτηση που τίθεται πάντοτε στα παιδιά είναι με τι μοιάζει ο πίνακας που βλέπουν κάθε φορά στην οθόνη του υπολογιστή...




Δεν υπάρχει μόνον ένα αλλά πολλά είδη νοημοσύνης. Και όπως δεν μπορούμε να βρούμε δύο ανθρώπους με πανομοιότυπα δακτυλικά αποτυπώματα, έτσι...δεν μπορούμε να βρούμε και δύο ανθρώπους με τον ίδιο συνδυασμό απ αυτά τα είδη νοημοσύνης! 
Τη δεκαετία του 1980, ο καθηγητής της εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ Dr. Howard Gardner πρότεινε μια επαναστατική θεωρία: δεν έχουμε απλώς ένα είδος νοημοσύνης, το οποίο είναι το ίδιο για κάθε άνθρωπο, αλλά υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη νοημοσύνης.
Ας δούμε όμως τι εννοούμε όταν λέμε νοημοσύνη. Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί ορισμοί σχετικά με τη νοημοσύνη. Ένας γενικός ορισμός της είναι «η ικανότητα να μαθαίνουμε, να καταλαβαίνουμε ή να διαχειριζόμαστε νέες ή δύσκολες καταστάσεις, καθώς επίσης και η ικανότητα να χρησιμοποιούμε τη λογική». Μερικές φορές οι άνθρωποι μπερδεύουν τη νοημοσύνη -ή ευφυΐα- με την απόκτηση γνώσεων, όμως οι δύο έννοιες δεν είναι ταυτόσημες. Όλοι έχουμε κάποιο παράδειγμα ατόμου το οποίο για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε να σπουδάσει, όμως διακρίνουμε ότι είναι έξυπνο παρά την έλλειψη απολυτηρίων και πτυχίων.

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Κυκλομανία

Καθώς εξερευνούσαμε και ζωγραφίζαμε τα συναισθήματά μας αναπόφευκτα συναντήσαμε τις γνωστές φατσούλες [emoticons] που είναι όλες στρογγυλές... κι έκτοτε πάθαμε μία γλυκιά εμμονή με το σχήμα του κύκλου...

Τραγουδήσαμε τον κύκλο με βοήθεια βέβαια από τα "Ζουζούνια". Με το τραγούδι τους επενδύσαμε ένα βιντεάκι που παρουσιάζει αντικείμενα με κυκλικό σχήμα & δεν χορταίνουμε να το βλέπουμε...εδώ

Κόψαμε κύκλους και τους κάναμε κουκλάκια με τα οποία παίξαμε κουκλοθέατρο αυθόρμητα. 

 


 


 

Ακολουθεί ένα βιντεάκι με τα κατορθώματά μας! 

           

[Δυστυχώς είναι μόνον ένα, διότι οι υπόλοιποι κουκλοπαίκτες φανέρωναν το πρόσωπό τους κι εμείς εδώ σας έχουμε υποσχεθεί ότι δεν θα δείτε τα μουτράκια μας διαδικτυακά...]

Χρωματίσαμε κύκλους & μάθαμε το ποιηματάκι τους...


 

 

Ζωγραφίσαμε δημιουργικά μεταμορφώνοντας κύκλους σε κάτι άλλο...


 

Είναι θέμα ημερών μέχρι η εμμονή μας να επεκταθεί και σε άλλα σχήματα... Να μας ξανάρθετε!

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Στο δάσος

Αυτές τις μέρες μας έχει μαγέψει το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα "Στο δάσος"... από τις εκδόσεις Κέδρος.


Πρόκειται για την ιστορία μιας σοφής κουκουβάγιας, η οποία χάρη στην εξυπνάδα και την αξία της εκλέγεται συνεχώς αρχηγός του δάσους. 

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Πολυτεχνείο

Σήμερα το πρωί εορτάστηκε η επέτειος του Πολυτεχνείου και στο νηπιαγωγείο μας. Αφηγηθήκαμε στα παιδιά σαν παραμύθι το χρονικό των ημερών αυτών παρουσιάζοντας εικόνες και ηχητικά ντοκουμέντα από το Νοέμβρη του '73. Συζητήσαμε για τους φοιτητές που έζησαν για λίγες μέρες μέσα στο Πολυτεχνείο και φτιάξαμε όπως κι εκείνοι πανώ με συνθήματα. Στο τέλος της ημέρας τα αναρτήσαμε έξω από το σχολείο μας, φωνάζοντας το σύνθημα "Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία" και τραγουδώντας το τραγούδι "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο".








Την Πέμπτη που μας πέρασε ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα συμβάντα στο Πολυτεχνείο με όχημα - τί άλλο; - ένα παραμύθι: το υπέροχο "Στο Δάσος" της Σοφίας Ζαραμπούκα. Μας επισκέφθηκε ο Βρασίδας, η σοφή κουκουβάγια για να μας πει την ιστορία του. Τα παιδιά υποδέχτηκαν τη χνουδωτή γαντόκουκλα με ενθουσιασμό, άκουσαν προσεκτικά τις περιπέτειες της και πώς κατάφερε να γλυτώσει από τον άγριο ελέφαντα που του έκλεψε δια της βίας την αρχηγία αλλά και να σώσει τελικά το δάσος από τον μεγάλο κίνδυνο των κυνηγών...Ήταν ο ιδανικός τρόπος να μυήσουμε τα παιδιά στην έννοια της δημοκρατίας.
Την Παρασκευή ο Βρασίδας μας έπαιξε κουκλοθέατρο την ιστορία του και μας έδωσε αφορμή να συζητήσουμε για τη δική μας ιστορία του Πολυτεχνείου, που μοιάζει κάπως με τη δική του... Τα παιδιά κοίταξαν φωτογραφίες από το ιστορικό κτίριο [είπαν ότι μοιάζει με κάστρο, με σχολείο ή με σπίτι] και έμαθαν για τα παιδιά που κλείστηκαν μέσα σε αυτό ζητώντας τα δικαιώματα και την ελευθερία τους. Στη συνέχεια, έφτιαξαν ένα κολάζ που αναπαριστά το Πολυτεχνείο και τους στίχους του τραγουδιού: 
"Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο
δυο καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση..."



Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου, οι επόμενες ημέρες θ' αφιερωθούν στην ελευθερία και στο φόβο που την καταλύει... Μείνετε μαζί μας για περισσότερες εξερευνήσεις!

Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

Ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων

Την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου επισκέφθηκε το νηπιαγωγείο μας η ομάδα κιβωτός της γνώσης για να υλοποιήσει μαζί μας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων". Τα παιδιά συμμετείχαν με χαρά στις κινητικές δραστηριότητες και τα βιωματικά παιγνίδια, διασκέδασαν με τις περιπέτειες του θυμωμένου δράκου, συζήτησαν για το πως νιώθουν τα αγαπημένα τους στρουμφάκια, υποδύθηκαν ρόλους κι ήρθαν σ' επαφή με μερικά από τα πιο βασικά μας συναισθήματα.









Μετά το τέλος του εκπαιδευτικού προγράμματος βρήκαμε τη ευκαιρία να παίξουμε λίγο και στον κόσμο των μαθηματικών κάνοντας ταυτίσεις με εικονοκάρτες αλλά και με τις λέξεις χαρά-λύπη καθώς προσπαθούσαμε να φτιάξουμε ζευγάρια [με διπλό κριτήριο: χρώμα+εικόνα]. Τα νήπια ευχαριστήθηκαν και αυτό το παιγνίδι και μάλιστα δε δυσκολεύτηκαν καθόλου να βρουν τα όμοια ζεύγη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα συναισθήματα χαρά & λύπη δεν μας ήταν άγνωστα καθώς τα είχαμε ξανασυζητήσει τις προηγούμενες μέρες όταν επεξεργαζόμαστε το θέμα της ειρήνης. Την Πέμπτη μάλιστα αξιοποιήσαμε την τέχνη της μουσικής ως επένδυση των συναισθημάτων αυτών. Τα νήπια άκουσαν συγκεκριμένα μουσικά κομμάτια και ψήφισαν [με τη βοήθεια των εικονοκαρτών τους] ανάλογα με το πώς ένιωσαν κάθε φορά: χαρούμενα ή λυπημένα...

Τα τραγούδια που ακούστηκαν και οι ψήφοι των παιδιών:
1) Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο με την Τάνια Τσανακλίδου: ΧΑΡΑ
2) Πολίτικη Κουζίνα της Ευανθίας Ρεμπούτσικα: ΛΥΠΗ
3) Χαρταετοί του Μίκη Θεοδωράκη: ΧΑΡΑ
4) Το βαλς των χαμένων ονείρων του Μάνου Χατζηδάκη: ΛΥΠΗ
5) Ο μελισσοκόμος της Ελένης Καραΐνδρου: ΛΥΠΗ & ΧΑΡΑ [λιγότερο]
6) Το φθινόπωρο από τις 4 εποχές του Βιβάλντι: ΧΑΡΑ & ΛΥΠΗ ανάμικτα
7) Οι πειρατές της Καραϊβικής από την ομώνυμη τανία: Τα παιδιά δε χρησιμοποίησαν τις κάρτες τους... ο Βασίλης είπε "Πόλεμος" κι η Εύη "Τρόμαξα"
8) Love story του Μπετόβεν: πλειοψηφία ΛΥΠΗ
9) La vita e bella από την ταινία του Ρομπέρτο Μπενίνι "Η ζωή είναι ωραία": ΧΑΡΑ
10) Καρουζέλ της Ευανθίας Ρεμπούτσικα: ΛΥΠΗ
11) Chocolat από την ομώνυμη ταινία με το Τζώνυ Ντεπ: ΧΑΡΑ
12) Braveheart από την ομώνυμη ταινία με τον Μελ Γκίμπσον: ΛΥΠΗ & ΧΑΡΑ [λιγότερο]
13) Fur Elise του Μπετόβεν: ΧΑΡΑ
14) Σονάτα υπό το σεληνόφως του Μπετόβεν: ΧΑΡΑ & ΛΥΠΗ [ισομοιρασμένα]






Αξίζει να σημειωθεί ότι στη δραστηριότητα αυτή δεν υπάρχουν σωστές & λάθος επιλογές... δόθηκε απλά στα νήπια η ευκαιρία ν' ακούσουν αποσπάσματα εξαιρετικών μουσικών δημιουργιών και να εκφράσουν [κατ'αρχάς συνοπτικά & συμβολικά] ποια συναισθήματα τους γεννούν αυτές οι μουσικές. Στην πορεία θα εμπλουτίσουμε και τα ακούσματα τους με ποικίλα είδη μουσικής αλλά και τον τρόπο έκφρασής τους, ο οποίος από συμβολικός θα γίνει αναλυτικός και περιγραφικός.
Μπορείτε βεβαίως, ακολουθώντας τους παραπάνω συνδέσμους ν' ακούσετε κι εσείς τα μουσικά αυτά κομμάτια & να διαπιστώστε [ιδίοις ώσι] τι είδους συναισθήματα σας γεννούν... Για να μην επηρεαστείτε από τις εικόνες των video clips, αγνοείστε τις κι ακούστε μόνο τη μουσική...